Dienstag, 16. Oktober 2007
Theatralität und öffentlicher Raum

Die Aktivitäten und noch mehr die Theorien der französischen Avantgarde-Bewegung Situationistische Internationale um Guy Debord sprechen eine Vielzahl von Disziplinen an: Kunstgeschichte, Theater- und Filmwissenschaft, Philosophie, Politik und Literatur. Obwohl die Manifeste und Aktionen der SI, wie auch Guy Debords Die Gesellschaft des Spektakels (1967) sich in vielerlei Weise mit Theater und Medien auseinandersetzen, wurde die Situationistische Internationale von der theaterwissenschaftlichen Forschung bislang nur am Rande in den Blick genommen. Diese Studie konzentriert sich auf die Themenkomplexe Theatralität und öffentlicher Raum und untersucht, inwiefern der öffentliche Raum und seine Inszenierung als Verhandlungsort politischer und gleichzeitig auch künstlerischer Normen von der SI genutzt wurde.

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check-check.org

Online since September 2007 check-check.org wants to get in touch with all beings suffering the ambivalence of reality.
The italian-german co-production of Paolo Cirio and Nina Roth focuses on airport security regulations seeing in it the worst case scenario of kidding with peoples fears, peoples brains and the idea of how security is installed as a focal point in our daily lives. In the airport case the social code is the script of "Security Theater" or the "Theater of the Absurd" that is a spectacle in a grand scale done around the world.

The deprogrammer check-check.org operates with a friendly psychological method: everyone can read the experiences, feelings, emotions and unpredictable behaviors of other mind-controlled 'victims'. So with more consciousness and less embarrassment, because others already unclenched, people generally open up to each other, expressing their self-doubts about
their existence and reality. Everyone can share opinions and find confirmations; a practice as an antidote to deceptive brainwashing and a return to a free mind.

In the dramatization of taking a flight, we play several acts of the propaganda theater. It's like an educational method, as always in theater. You can't do better than the audience-participation dramas performed at airports.
The chief of the Transportation Security Administration admitted recently: "Taking lighters away is security theater".

On the stage we have to follow the script that we get daily infused not only by mass media: Stick to moral commitments! Terrorism is everywhere! Stay alert! Don't trust anyone!

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